Persembahan Nasyid & sewa PA System, klik imej

Wednesday, May 20, 2009

Ulama' Profesional

Kecoh sejenak baru-baru ini tentang isu Ulama' bertembung dengan Profesional, mungkin hasil propaganda pihak tertentu. Saya teringat firman Allah:

...dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan permusuhan. dan bertaqwalah kepada Allah, kerana Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa Yang melanggar perintahNya).

[al-Maidah,5:2]

Saya fikir tidak ada apa yang perlu digembar-gemburkan dan dipening-peningkan kerana semua golongan diperlukan dalam saf perjuangan Islam. Konsep saling melengkapi seharusnya tidak dilupakan. Saf perjuangan Islam perlu bergerak secara profesional manakala ulama’ pula penting sebagai penjaga paksi perjuangan Islam. Firman Allah SWT:

...Sebenarnya Yang takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah Ulama’. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.

[Faathir,35:28]

Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang Yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu Yang dituntut di Dalam ugama, dan supaya mereka memberi peringatan kepada kaumnya (yang keluar berjuang) apabila kembali kepada mereka; Mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).

[at-Taubah,9:122]

Wallahua’lam

No comments:

Hiburan Hijau