Persembahan Nasyid & sewa PA System, klik imej

Friday, May 22, 2009

PERAK, tak habis-habis lagi....


Berhimpun para pembesar Quraisy dan berkatalah mereka kepada Nabi Muhammad SAW:

Wahai Muhammad, kami telah mengutus orang untuk memanggilmu kerana kami ingin berbicara denganmu. Demi Allah, kami tidak mengetahui seorang Arab yang telah mempengaruhi kaumnya seperti apa yang telah kamu pengaruhi kaummu. Kamu kecam nenek moyang, kamu mencela tuhan-tuhan, kamu memperbodohkan impian-impian kami, kamu pecah-belahkan persatuan dan tidak ada sesuatu yang paling keji kecuali apa yang telah kamu datangkan di antara kami dan kamu”.

Kata mereka lagi,

Jika kamu inginkan HARTA dari dakwah ini, maka kami akan mengumpulkan harta untukmu sehingga kamu menjadi orang yang paling kaya dan banyak harta. Jika kamu ingiikan keMULIAan dari dakwah ini, maka kami bersedia memuliakan kamu di antara kami. Jika kamu inginkan KERAJAAN dari dakwah ini, maka kami akan mengangkatmu menjadi raja di antara kami. Jika yang datang kepadamu itu penyakit yang menguasai kamu, maka kami bersedia mengorbankan harta kami untuk mencari ubatnya sehingga kamu sembuh”.

Rasulullah kemudian menjawab,

Tidak ada pada diriku apa yang kamu sebutkan itu. Aku tidak mengharapkan HARTA kalian. Aku tidak mengharapkan KEMULIAAN di antara kamu, juga tidak inginkan KERAJAAN. Tetapi Allah telah mengutuskan aku kepada kalian sebagai Rasul. Dia telah menurunkan Kitab kepadaku dan memerintahkan agar aku menjadi pemberi khabar gembira dan juga ancaman kepada kalian, kemudian aku sampaikan perintah-perintah Tuhanku kepada kalian

Mungkin kisah ini sama sekali tidak sama dengan apa yang terjadi di Perak sekarang ini. Cuma saya kira kisah ini sudah cukup memberi peringatan kepada kita akan matlamat dan tujuan sebenar dakwah Islam agar kita tidak cepat melatah dengan ketidakadilan yang berlaku dalam kes ‘rampasan kuasa’ di Perak. Matlamat ini sudah pasti untuk memastikan Islam tertegak. Mungkin apa yang terjadi di Perak merupakan satu signal bahawa kualiti yang kita ada belum cukup untuk membolehkan kita menegakkan Islam melalui kerajaan. Namun, tidak bererti kita redha dengan kezaliman yang dilakukan. Firman Allah:

Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah agama itu seluruhnya (bebas) bagi Allah semata-mata. kemudian jika mereka berhenti (dari kekufurannya dan gangguannya, nescaya mereka diberikan balasan Yang baik) kerana Sesungguhnya Allah Maha melihat akan apa Yang mereka kerjakan.”

[al-Anfal,8:39]

Wallahu’alam....

No comments:

Hiburan Hijau