Persembahan Nasyid & sewa PA System, klik imej

Wednesday, May 20, 2009

HARMONI (2)

Tahniah sekali lagi buat kumpulan HARMONI kerana sekali lagi berjaya menjadi johan dan melayakkan diri ke pertandingan nasyid karnival SEJADAH peringkat kebangsaan.

Mengapa saya begitu tertarik untuk menulis tentang kumpulan ini. Kumpulan ini dari dahulu sehingga kini sentiasa mendapat kecaman dan tekanan dari pelbagai pihak di sekolah. Saya tidak pasti kenapa begitu. Mungkin pihak-pihak tersebut melihat beberapa orang dari kumpulan ini mempunyai masalah akademik, disiplin dan akhlak. Maka kerana itulah tekanan dan kecaman sentiasa diberikan sehingga saya lihat kumpulan ini lebih ‘independent’ dan tidak terlalu bergantung harap kepada pihak sekolah.

Dari sudut pandang saya, di sebalik masalah akademik, disiplin dan akhlak beberapa orang ahli, ramai yang lupa dan membutakan diri bahawa tokoh-tokoh pelajar sekolah lahir dari kumpulan ini. Apabila para ustaz tidak hadir memberikan kuliah maghrib seperti yang dijadualkan, maka ahli-ahli dari kumpulan inilah yang bangun menggantikan. Sebegitu ramai hasil yang keluar dari sekolah ini, kita dapat lihat ramainya dari kumpulan inilah yang balik semula ke sekolah dengan jiwa dakwah berbanding ikon-ikon yang dibanggakan oleh sekolah yang entah hilang ke mana dan tidak lagi bersyaksiah dan berakhlak di luar sana apatah lagi untuk menjadi pendakwah.

Di tengah-tengah kehangatan politik di peringkat nasional, saya juga mendapat maklum akan kehangatan politik di dalam sekolah (SMKA Kota Kinabalu) yang tanpa sedar ‘menyembelih’ dan memadamkan sinar Islam di bumi Sabah.

Saya sedikit kesal dengan sikap segelintir ustaz dan ustazah yang lebih banyak mengeluh masalah dan menuding jari kepada pelajar berbanding membimbing pelajar secara serius. Masakan pelajar yang setahun jagung ini boleh kita harapkan untuk menjadi baik dalam keadaan sedia ada dan serta-merta tanpa bimbingan dan usaha proaktif sehidup semati para pendidik.

Sewaktu dahulu, generasi kebangkitan lahir dizaman wardennya seawal 4.30 pagi memasang kaset al-Quran di asrama, mengejutkan para pelajar dengan 2 kali rondaan sambil membawa sebaldi air(untuk dijirus) untuk solat subuh berjamaah. Sekitar zaman itu, sekolah berjaya ke peringkat kebangsaan dalam beberapa acara ko-kurikulum dan pencapaian akademik melonjak naik, tersohor di bumi Sabah hinggakan ada cina yang berkeinginan menghantar anaknya ke sekolah ini.

Tetapi kini, saya khuatir tiada lagi generasi kebangkitan yang lahir melainkan dari perut kebobrokan masyarakat sekolah. Keboborokan masyarakat yang lebih mengutamakan sambutan hari lahir berbanding sambutan mengingati Rasulullah SAW, yang lebih mengutamakan pertandingan kawad kaki berbanding menghidupkan surau. Maka tidak hairanlah kesemua legacy bahas dan pidato peringkat kebangsan kini hanya tinggal kenangan bersama-sama pencapaian akademik yang tidak bermakna disamping tercabutnya iman dari hati pelajar.

“Kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam, sesiapa yang mencari kemuliaan selain dengan Islam, maka Allah memberinya kehinaan”

Wallahua’lam....

Yang benar,

Alumni yang prihatin

No comments:

Hiburan Hijau