Persembahan Nasyid & sewa PA System, klik imej

Wednesday, November 7, 2007

Sekeras Batu Selembut Air

Air yang terus menitik di atas seketul batu, lama kelamaan akan menghasilkan kesan lekuk pada batu tersebut, bahkan ada juga batu yang terbelah kerana titisan air itu. norma air satu elemen yang sejuk dan lembut manakala batu pula satu elemen yang kasar dan keras. SubhanaLlah… ajaib sungguh. Batu yang keras dilembutkan air yang lembut.

Keras batu, taat dan setianya pada Allah tidak berbelah bahagi. Mendalam cintanya pada Rasulullah, ingin bersama-sama baginda mikraj bertemu Allah. Batu keras inilah yang menjadi senjata rakyat palestin menentang rejim zionis.seribu satu faedah kita peroleh daripada batu yang keras.

Hati manusia juga boleh menjadi keras. Hati yang keras ini amat payah untuk diterobos nur hidayah. Tidak seperti batu, hati yang keras inilah yang paling ingkar pada Allah Taala. Cinta dunia dan cinta diri sendiri paling utama mengatasi segalanya bagi hati yang keras. Keras hati bukan sahaja merosakkan diri seseorang manusia, tetapi turut menjadi barah dalam daging ummah apabila seribu satu kemungkaran tumbuh bermula dari sebiji benih.

Apabila hati manusia keras,maka lahirlah manusia yang langsung tidak rasa dirinya bertuhan. Diri yang tidak bertuhan ini hidup atas kehendak dirinya, berbuat sesuatu ikut sukanya. Al-Quran tidak lagi menjadi pegangan. Rasulullah hanya diketahui nama, tak dikenalinya Muhammad itu dengan sebenar-benarnya. Nasihat dianggap bebelan baginya, syariat sebagai kongkongan, akhirat sekadar dongengan, ulama tak lain hanya pendusta bodoh yang membosankan.

Diri ini mesti diselamatkan. tetapi masakan hati yang sekian lama keras ini mampu berubah menjadi seorang hamba yang soleh dalam sekelip mata. Maka disinilah perlunya penangan zikrullah, ibarat air yang mampu melembutkan hati yang keras. Zikrullah mengingati Allah dalam apa cara sekalipun tidak kira dengan membasahkan lidah dengan berzikir atau sekadar mengingatinya dengan melihat alam ciptaannya.

Moga dengan zikrullah, cara yang tidak perlu kita mengeluarkan keringat bersusah-payah ini dapat menghindarkan hati kita daripada menjadi keras.

Dengan mengingati Allah hati menjadi tenang”[ar-Ra’d,13:28]

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar, Laailahaillallah

-anggaplah Hidayah tidak mencari, Hidayah perlu dicari-

No comments:

Hiburan Hijau